Jeg vil i dette blogindlæg skrive om den forskning og de undersøgelser, der er blevet lavet omkring okklusionstræning, og om der er en risiko for blodpropper. Jeg vil indlede blogindlæget ved kort at fortælle om okklusionstræning.

Okklusionstræning – et hack til effektiv muskelvækst

Okklusionstræning er en træningsmetode, som går ud på, at man hæmmer blodets gennemstrømning ved at påføre et af vores okklusionsbånd. Ved at hæmme blodets gennemstrømning bliver musklen meget hurtigere udmattet. Af den grund skal man kun bruge 20-40% af ens 1RM. Det betyder altså, at du med meget lidt belastning kan udføre hård styrketræning og opnå en meget effektiv muskelvækst. Dette gør træningsformen meget unik og ideel for mange, da man undgår typiske skader.

Hvad er en blodprop?

En blodprop opstår ved en oftest langvarig proces, som kan påvirkes af blandt andet kosten og arvelige gener. Selve processen startes typisk ved, at der er en aflejring af f.eks. fedt i blodåren og åren forsnævres.

Blodpropper

  1. Blodpladerne fæstner sig på det beskadigede blodkars væg og klumper sig sammen og frigiver nogle kemiske stoffer.
  2. De frigivede kemiske stoffer får blodet til at størkne, og der bliver dannet et protein, som kaldes fibrin. Proteinet gør, at flere blodplader fæstner sig, og aflejringen bliver større og større.
  3. Til sidst er aflejringen af alle blodpladerne så katastrofalt store, at blodåren er blokeret, og blodet kan ikke transpoteres rundt i kroppen.

Er okklusionstræning farligt og kan det medføre blodpropper?

Det er selfølgelig utrolig vigtigt at forske og undersøge nye træningsmetoder, så vi er sikre på, at de forsvarligt kan udnyttes optimalt. Der er blevet lavet rigtigt meget forskning om okklusionstræning, og træningsmetoden er meget veldokumenteret. Det er meget svært at finde studier og undersøgelser, som viser at okklusionstræning kan skabe en risiko for blodpropper. Næsten alle studier resulterer i uændret forøgelse af koagulation. Nogle studier viser enda, at træningsmetoden har en øget effekt til at vasodilatere og øge gennemstrømningen samt øge produktionen af fibrinolytiske stoffer, som nedbryder koagulationsprodukter, hvilket mindsker chancen for blodpropper.

Vi anbefaler dog altid for en sikkerhedsskyld, at man følger disse retningslinjer:

  • Aldrig stram okklusionsbåndet mere end 7/10
  • Aldrig have okklusionsbåndet påført i mere end 15 minutter
  • Lav ikke okklusionstræning hvis du ikke er sund og rask eller har kredsløbssygdomme

 

Clin Physiol Funct Imaging. 2010 May;30(3):210-3. doi: 10.1111/j.1475-097X.2010.00927.x. Epub 2010 Feb 17. Effects of low-intensity resistance exercise with blood flow restriction on coagulation system in healthy subjects.

Eur J Appl Physiol. 2005 Sep;95(1):65-73. Epub 2005 Jun 15.Hemodynamic and hormonal responses to a short-term low-intensity resistance exercise with the reduction of muscle blood flow.

Scand J Med Sci Sports. 2011 Oct;21(5):653-62. doi: 10.1111/j.1600-0838.2010.01100.x. Epub 2010 Mar 11.

Relative safety of 4 weeks of blood flow-restricted resistance exercise in young, healthy adults.