HACK DIN TRÆNING

Forskere har gang på gang dokumenteret den betydeligt større muskelvækst der opnåes ved okklusionstræning sammenlignet med den traditionelle styrketræning.

Se produkterLæs guiden

Effektiv muskelvækst

Mindre belastning

Ved at hæmme blodgennemstrømningen fra musklen aktiveres type 2 muskelfibrene, som frigiver proteinsyre. Hertil ophobes biprodukter og trykket i musklen forøges, hvilket frigiver væksthomoner.

Gratis træningsprogram

Når du køber et okklusionsbånd, medfølger der et gratis træningsprogram.

Kvalitets okklusionsbånd

Vores kaatsu bånd er lavet i et utrolig holdbart og komfortabelt design.
Tilfredse kunder

Altid gratis og hurtig levering samt 30 dages fuld returret

Om okklusionstræning

Okklusionstræning går ud på at hæmme blodets tilbagegennemstrømning fra musklen samt nedsætte hastigheden af blodgennemstrømningen ved at påføre et okklusionsbånd. Ved okklusionstræning bruges kun 20-40% belastning af din 1RM. Normalt betyder det, at kun de langsomme iltafhængige type 1 muskelfibre aktiveres, da belastningen er lav. Når båndet påføres, nedsættes hastigheden af blodgennemstrømningen samt ilttilførslen. De iltafhængige type 1 muskelfibre kan derfor ikke klare opgaven, og derfor aktiveres de hurtige type 2 muskelfibre, og belastningen for hver muskelfiber er meget større end ved traditionel lav intensitetstræning. Yderligere vil det venøse tilbageløb også nedsættes, hvilket betyder, at blodet og biprodukter ophobes i musklen, og metabolitter forbliver i musklen i længere tid. Okklusionstræning skaber derfor proteinsyren, som fremfører effektiv muskelvækst. Det metaboliske stress og det høje tryk i musklen er også grunden til effektiv muskelvækst samt styrke forøgelse, da det frigiver væksthormon.

Om okklusionstræning

Okklusionstræning går ud på at hæmme blodets tilbagegennemstrømning fra musklen samt nedsætte hastigheden af blodgennemstrømningen ved at påføre et okklusionsbånd. Ved okklusionstræning bruges kun 20-40% belastning af din 1RM. Normalt betyder det, at kun de langsomme iltafhængige type 1 muskelfibre aktiveres, da belastningen er lav. Når båndet påføres, nedsættes hastigheden af blodgennemstrømningen samt ilttilførslen. De iltafhængige type 1 muskelfibre kan derfor ikke klare opgaven, og derfor aktiveres de hurtige type 2 muskelfibre, og belastningen for hver muskelfiber er meget større end ved traditionel lav intensitetstræning. Yderligere vil det venøse tilbageløb også nedsættes, hvilket betyder, at blodet og biprodukter ophobes i musklen, og metabolitter forbliver i musklen i længere tid. Okklusionstræning skaber derfor proteinsyren, som fremfører effektiv muskelvækst. Det metaboliske stress og det høje tryk i musklen er også grunden til effektiv muskelvækst, da det frigiver væksthormon.

Vores okklusionsbånd

Udarbejdet af professionelle

Vores produkter er skabt i samspil med fysioterapeuter og atleter for at opnå den mest optimale træning & brugervenlighed

Slidstærkt materiale

Okklusionsbåndene er fremstillet i et elastisk kvalitetsmateriale med henblik på et komfortabelt og slidstærkt produkt

Fåes i flere størrelser

Okklusionsbånd til armene fåes i 3 størrelser og i en bredde på 3,8 cm, mens båndene til ben er onesize og 5 cm bredde

Komfortabel klikspænde

Båndene strammes med et plastisk-klikspænde frem for de klassiske velcrospænder, hvilket gør dem langt mere komfortable og holdbare

Vores kunder elsker os

“Et super godt produkt, der er godt beskrevet og effekten er veldokumenteret. God vejledning og service. Båndene er behagelige. Et kvalitetsprodukt til en god pris.” Mette Lykkedegn

“Super service, hurtig levering og vigtigst af alt – et kvalitetsprodukt!” Peter Jensen

Videnskabelig dokumentation

Diagrammet til højre stammer fra et stuide i 2014, fortaget af Paul Leubbers, PhD. Han delte et hold af professionelle amerikanske fodboldspillere op i 3 tilfældige grupper. Den første gruppe lavede den samme høj-intensitetstræning, som de plejede og supplerede med 1 set af 30 reps og 2 sets af 20 reps med 20% af deres 1RM MED okklusionsbånd. Den anden gruppe lavede den samme høj-intensitetstræning, som de plejede og supplerede med 1 set af 30 reps og 2 sets af 20 reps med 20% af deres 1RM UDEN okklusionsbånd. Den tredje gruppe lavede kun den samme høj-intensitetstræning, som de plejede. Forsøget viste efter 7 uger, at gruppe 1 formåede at øge deres styrke med 25 kg. mens gruppe 2 & 3 formåede at øge deres styrke med hhv. 14 og 13,5 kg. Disse resultater er imponerende taget i betragtning af, at mændene i forsøget i forvejen var veltrænede mænd.

Okklusionstræning - Ideelt til genoptræning

Okklusionstræning er igennem de seneste år blevet et populært og anderkendt træningsredskab til genoptræning. Okklusionstræning gør det nemlig muligt at udmatte musklerne, og derved opnå en muskelvækst ligesom ved traditional styketræning samtidig med, at man ikke udsætter ens led og sener for belasntning. Mange større organisationer, sportshold og klinikker har gør brug af okklusionstræning , og allerede i 2014 skrev Team Danmark om denne træningsmetode. Her kørte organisationen et genoptræningsforløb med Maj Lund Jepsen, tidligere EM og World Cup-vinder i slalom- og hopdisciplinen(vandski), hvor hun benyttede okklusionstræning. Team Danmark har sidenhen gjort brug af okklusionstræning til genoptræning hos en lang række af deres atleter. Klik på knappen, og læs forbundet “Danske Fysioterapeuter” anbefaling af okklusionstræning

Er okklusionstræning farligt?

Igennem de seneste år er okklusionstræning blevet forsket meget i. Ikke alene blandt nogen af verdens førende forskere, men også flere danske forskere har haft okklusionstræning på dagsordenen. Konklusionerne på disse studier er klare. Forskningen har ikke fundet skadelige konsekvenser af okklusionstræning sammenlignet med almindelig styrketræning. Faktisk er der flere studier, som har fundet frem til, at træning med okklusionsbånd har en øget effekt til at vasodilatere og øge gennemstrømningen samt øge produktionen af fibrinolytiske stoffer, som nedbryder koagulationsprodukter, hvilket mindsker chancen for blodpropper. Vi anbefaler dog, at man aldrig træner med okklusionsbånd påført i mere end 15 minutter eller med kredsløbssygdomme.

Videnskabelig dokumentation

Mange danske og udenlandske studier har dokumenteret den større muskelvækst, der opnås ved okklusionstræning sammenlignet med traditionel styrketræning. Diagrammet til højre stammer fra et stuide i 2014, fortaget af Paul Leubbers, PhD. Han delte et hold af professionelle amerikanske fodboldspillere op i 3 tilfældige grupper. Den første gruppe lavede den samme høj-intensitetstræning, som de plejede og supplerede med 1 set af 30 reps og 2 sets af 20 reps med 20% af deres 1RM MED okklusionsbånd. Den anden gruppe lavede den samme høj-intensitetstræning, som de plejede og supplerede med 1 set af 30 reps og 2 sets af 20 reps med 20% af deres 1RM UDEN okklusionsbånd. Den tredje gruppe lavede kun den samme høj-intensitetstræning, som de plejede. Forsøget viste efter 7 uger, at gruppe 1 formåede at øge deres styrke med 25 kg. mens gruppe 2 & 3 formåede at øge deres styrke med hhv. 14 og 13,5 kg. Disse resultater er imponerende taget i betragtning af, at mændene i forsøget i forvejen var veltrænede mænd.

Okklusionstræning - Ideelt til genoptræning

Okklusionstræning er igennem de seneste år blevet et populært og anderkendt træningsredskab til genoptræning. Okklusionstræning gør det nemligt muligt at udmatte musklerne, og derved opnå en muskelvækst ligesom ved traditional styketræning samtidig med, at man ikke udsætter ens led og sener for belasntning. Mange af verdens største organisationer har i dag taget okklusionstræning til sig, og allerede i 2014 skrev Team Danmark om denne træningsmetode. Her kørte organisationen et genoptræningsforløb med Maj Lund Jepsen, tidligere EM og World Cup-vinder i slalom- og hopdisciplinen(vandski), hvor hun benyttede okklusionstræning. Team Danmark har sidenhen gjort brug af okklusionstræning til genoptræning hos en lang række af deres atleter. Klik på knappen, og læs hvordan Maj Lund Jepsen benyttede okklusionstræning.

Okklusionstræning er ufarligt

Igennem de seneste år er okklusionstræning blevet forsket meget i. Ikke alene blandt nogen af verdens førende forskere, men også flere danske forskere har haft okklusionstræning på dagsordenen. Konklusionerne på disse studier er klare. Forskningen har ikke fundet skadelige konsekvenser af okklusionstræning sammenlignet med almindelig styrktræning. Faktisk er der flere studier, som har fundet frem til, at træning med okklusionsbånd har en øget effekt til at vasodilatere og øge gennemstrømningen samt øge produktionen af fibrinolytiske stoffer, som nedbryder koagulationsprodukter, hvilket mindsker chancen for blodpropper. Vi anbefaler dog, at man aldrig træner med okklusionsbånd påført i mere end 15 minutter eller med kredsløbssygdomme.

Opnå større muskelvækst nu

Begynd din effektive træning i dag med et sæt okklusionsbånd til arme og eller ben. Herunder kan du klikke dig videre til vores produkter eller læse vores okklusionstræningsguides til arme og ben.